مطالب قرآني

قرآن به استوارترین راه هدایت می کند.(سوره اسراء/آیه 9)

تداوم انقلاب اسلامی، در گرو نزول امدادهای غیبی

مقام معظم رهبری(مدظله العالی):

پیشرفت، مستلزم تحول مطلوب نفوس انسانی و هنجارها و ساز و کارهای اجتماعی است . 22 مهر 1397

و نُريدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَي الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثينَ (قصص/ 5)

ما می‌خواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم. ‌

بی شک اراده الهی برای امامت و وراثت مستضعفین در کره زمین، سنتی عام و جهان شمول است و در تمام زمان­ها و مکان­ها جریان دارد. این اراده ناشی از سنت یاری متقابل خداوند است که می­فرماید:

یَآ أَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ إِن تَنصُرُواْ اللَّهَ یَنصُرْكُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ (محمد / 7)

اى کسانى که ايمان آورده ايد، اگر خدا را يارى کنيد (و براى خشنودى او با کافران بجنگيد و از دينش حمايت کنيد)، او نيز (با فراهم آوردن اسباب پيروزى)، شما را يارى مى کند و گام هايتان را در ميدان نبرد استوار مى سازد.

گرچه یاری انسانها نیز لطف و توفیق خداوند است و کسی بدون نصرت خداوند، توان نصرت و یاری خداوند را ، که در قالبهای مختلفی چون دین خدا و مخلوقات الهی مصداق دارد، ندارد اما این سنت قطعی خداوند است که به اشکال مختلف، امدادهای غیبی خود را شامل حال مومنین بنماید.

قرآن کریم در موارد متعددی از جمله ضمن بیان دلایل شکست جنگ احد، این امدادهای غیبی را یادآوری کرده است. در سوره آل عمران ضمن بررسی دلایل شکست مومنان در جنگ احد، غفلت آنان از امدادهای غیبی را یادآوری می کند و می­فرماید:

ألَنْ يَکْفِيَکُمْ أَنْ يُمِدَّکُمْ رَبُّکُمْ بِثَلاثَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِکَةِ مُنْزَلينَ (آل عمران/124)

اى پیامبر، یاد کن هنگامى را (در جنگ بدر) که به مؤمنان مى­گفتى: آیا براى شما کافى نیست که پروردگارتان شما را با سه هزار از فرشتگان فرود آمده و حاضر در معرکه نبرد یارى کند­؟

آنگاه می­فرماید:

بلي‏ ان تصبروا و تتقوا و ياتوکم من فورهم هذا يمددکم ربکم بخمسه آلاف من الملائکه مسومين (آل عمران/ 125)

اگر شکيبايى کنيد و تقوا پيشه سازيد و دشمنان هم اکنون در رسند و بر شما هجوم آورند، پروردگارتان شما را با پنج هزار از فرشتگان که بر خود علامت نهاده اند يارى مى دهد.

به بیان دیگر:

عامل نزول و تداوم امدادهای غیبی، صبر و نقوا است. در آیه فوق تأکید می­شود که اگر صبر و تقوا داشته باشید و دشمن یکباره و فورانی به شما بتازد ، شما از امدادهای غیبی بیش از جنگ بدر برخوردار خواهید شد.

امدادهای غیبی در انقلاب اسلامی هم به شده مشهود بود. ملت حق طلب ایران، به رهبری قائد فرزانه خود به یاری دین الهی برخاستند و خداوند نیز به اشکال گوناگون، ملت ایران را مورد حمایت قرار داد.

امام خمینی(ره) در مورد پیروزی انقلاب اسلامی می­فرماید:

تردید نیست‏ که‏ این‏ انقلاب، یک تحفه الهی و هدیه غیبی بوده که از جانب خداوند منان بر این ملت مظلوم غارتزده عنایت شده است. (صحیفه امام؛ ج21، ص 402)

همچنین وقتی نیمه شب وقتی مردم ایران در خواب بودند و کسی در فکر مقابله با حمله احتمالی دشمن نبود، نیروهای تا دندان مسلح آمریکایی در صحرای طبس زمین­گیر شدند فرمود:

«شن‌ها در طبس مأمور الهی بودند».

جنگ 8 ساله تحمیلی، جلوه دیگری از نزول امدادهای غیبی خداوند بود . وقتی سپاه اسلام موفق شد خرمشهر را از دست دشمن خونخوار نجات دهد، امام خمینی(ره) فرمود:

«خرمشهر را خدا آزاد کرد»

به یقین ، این باور توحیدی امام امت و فداکاری و تقوامداری ملت ایران بود که زمینه نزول امدادهای غیبی را فراهم نمود.

در حقیقت تقوا ، معجزه جهانی پیامبر خاتم(ص) است. اگر حضرت موسی(ع) عصای معجزه گر داشت و حضرت عیسی با دم مسیحایی خود، به احیای اموات و شفای بیماران می­پرداخت، دین اسلام معجزه­ای به نام تقوا معرفی می­کند که برای پیروان همه ادیان الهی، نسخه شفابخش است.

اگر انقلاب اسلامی با نزول امدادهای غیبی به پیروزی رسید، برای تداوم و نیل به نتیجه نهایی نیز راهی جز پناه بردن به امدادهای غیبی پروردگار ندارد. امدادهایی که ثمره رعایت تقوا از سوی آحاد جامعه است. هر کس در هر موقعیت و رسته شغلی و پستی که قرار دارد باید ملتزم به تقوا در ابعاد فردی و اجتماعی باشد.

حب دنیا؛ عامل قطع نزول امدادهای غیبی

اگر حب دنیا را عامل اساسی بی تقوایی بدانیم، می­توانیم حکم کنیم که در صورت بی تقوایی مسئولین و مردم، نزول امدادهای غیبی تداوم نخواهد یافت و با قطع امدادهای الهی، شکست انقلاب قطعی است.

اگر نیروی تقوا، به لطف الهی ملت ما را در مقابل دشمنان متحد و یکپارچه نمود، حب دنیا و ترک تقوا، پراکندگی و گسیختگی جامعه را به همراه دارد. ذکر این نکته ضروری است که هرگونه ویژه خواهی، ویژه خواری و فاصله ایجاد کردن بین مردم و مسئولین، که ناشی از بی­تقوایی است، قطعا مردود است و مورد غضب خداوند است.

برخی از عناوین مشهور حب دنیا را می­توان اینگونه بیان نمود:

بروز آسیب های اجتماعی

زیاده خواهی

دست اندازی به بیت المال

ثروت اندوزی

رانت خواری

ویژه خواهی

فامیل بازی و قبیله گرایی

تجاوز به حقوق دیگران

برخی گزاره­های متعلق به تقابل دو فرهنگ تقوا محور و دنیا محور بدین شرح است:

ü جیب من و شما نداره؛؛؛فکر خودت باش

ü مشکل شما، مشکل من هم هست؛؛؛ این مشکل، مشکل خودته

ü برادری موجر و مستأجر؛؛؛ جنگ موجر و مستأجر

ü ماشین لازم داشتی قابلی نداره؛؛؛ ماشین لازم داشتی آژانس سر خیابونه

ü بچه ها کلاس رو کثیف نکنید، خدمتگزار خسته میشه؛؛؛ ... وظیفشه

ü شهر ما خانه ما؛؛؛نظافت وظیفه شهرداریه

ü نسیه و وجه دستی در حد توان داده می شود؛؛؛ نه نسیه دهم نه وجه دستی

راه حل:

برای نجات کشور چاره­ای جز پناه بردن به امدادهای غیبی الهی نداریم. لازم است التزام عملی به عناوین زیر را نصب العین خود قرار دهیم تا شاهد تداوم امدادهای الهی باشیم:

ü رعایت تقوای الهی در ابعاد فردی و اجتماعی

ü احیای ارزشهای انقلاب

ü از بین بردن موانع همدلی نظام و ملت

ü توبه و استغفار

ü بازگشت به سیره شهدا

ü تبعیت بی چون و چرا از رهبری

قرآن کریم در مورد لزوم بازگشت به فرامین الهی و رها کردن مسیر غلط، دستورهای فراوانی داده است. به عنوان نمونه وقتی سخن از عملکرد اقوام و ملل به میان می­آید با یک نوع حسرت و دلسوزی، شیوه قوم یونس را مورد ستایش قرار می­دهد و می­فرماید:

فَلَوْلَا كَانَتْ قَرْيَةٌ آمَنَتْ فَنَفَعَهَا إِيمَانُهَا إِلَّا قَوْمَ يُونُسَ لَمَّا آمَنُوا كَشَفْنَا عَنْهُمْ عَذَابَ الْخِزْيِ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَمَتَّعْنَاهُمْ إِلَى حِينٍ (یونس / 98)

پس چرا در ميان شهرهايى که مردمش پيامبران را تکذيب کردند و عذاب بر آنان مقرر شد، مردم هيچ شهرى پيش از نزول عذاب ايمان نياوردند که ايمانشان سودشان دهد ؟ تنها قوم يونس بودند که پيش از نزول عذاب ايمان آوردند و آن گاه که ايمان آوردند ما عذاب خوارى را در زندگى دنيا از آنان برداشتيم و تا مدّتى که عمر طبيعى آنان بود از زندگى بهره مندشان ساختيم.

این درسی رسمی به همه جوامع است که برای برخورداری از رحمت واسعه الهی، راهی جز بازگشت از خطاها و جبرای اشتباهات نیست. از سوی دیگر نتیجه ایمان و تقوا را یادآوری می­کند و می­فرماید:

ولَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُري‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لکِنْ کَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما کانُوا يَکْسِبُونَ (اعراف / 96)

و اگر مردم آن شهرها که به عذاب گرفتار شدند، ايمان آورده و تقوا پيشه کرده بودند، به يقين از آسمان و زمين برکت هايى بر آنان مى گشوديم، ولى پيامبران و آيات ما را دروغ انگاشتند، ما نيز آنان را به عذابى که نمود گناهانشان بود گرفتار ساختيم.

امام خامنه ای (مد ظله العالی) نیز می­فرماید:

« اگر تقوا را رها کردیم، جاده لغزنده است، دره عمیق است و خواهیم لغزید.»

یکی از موضوعاتی که باعث می­شود روحیه تقوامحوری همواره در جامعه زنده باشد، پناه بردن به سیره شهداست. معظم له در این زمینه می­فرمایند: امروز ارزش زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست. همچنین می­فرمایند:در قضیه‌ی ترورهای (دانشمندان هسته‌ای)، من عقیده‌ام این است که باید ... یادمان اینها را نگه دارند. این موضوع اصلاً نباید فراموش شود؛ این کار کوچکی نیست. 1390/5/19

در آیه 65 سوره نساء چنین می­خوانیم:

فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِي أَنفُسِهِمْ حَرَجًا مِّمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

ولى چنين نيست به پروردگارت قسم كه ايمان نمى ‏آورند مگر آنكه تو را در مورد آنچه ميان آنان مايه اختلاف است داور گردانند سپس از حكمى كه كرده‏ اى در دلهايشان احساس ناراحتى [و ترديد] نكنند و كاملا سر تسليم فرود آورند.

به عقیده مفسرین بزرگوار شیعه، این آیه در صدد بیان ایمان کامل است. در حقیقت ایمان کامل زمانی تحقق می یابد که مومنان بدون هیچ عذری مطیع محض رسول الله(ص) باشند . از سوی دیگر بنا به فرموده امام راحل(ره)، ولایت فقیه همان ولایت رسول الله(ص) است. لازم است آحاد امت اسلامی اعم از مردم و مسئولین به حبل المتین ولایت فقیه چنگ زنند و با تبعیت کامل از بیانات و منویات معظم­له، مسیر رسیدن انقلاب اسلامی به جایگاه رفیع تمدن نوین اسلامی را هموار نمایند.


برچسب‌ها: امدادغیبی, جنگ بدر, جنگ احد, ولایت فقیه
+ نوشته شده در  دوشنبه سوم دی ۱۳۹۷ساعت 10:22  توسط س.عزيزنژاد  |